Et kjempeskritt i riktig retning er tatt for Aurskogbanen de to siste dagene!
I går ble donasjonsavtalen mellom Ferrovias (et selskap i Mota Engil konsernet i Portuga) undertegnet mellom representantene fra Ferrovias og Aurskogbanen i Lisboa, og dagen i dag har vi brukt til å befare gaven som er donert til oss. I løpet av sommeren ankommer Aurskogbanens ballast vogn til Norge og da har vi skaffet oss det første verktøyet for en effektiv utlegging av ballast på nylagt spor. Samtidig så er det utrolig gøy at det kommer en smalsporet vogn til Norge som har UIC registrering, det er det nok ikke mye av fra før av.
Vognen ble bygd av Société Anonyme des Ateliers de Godarville (Belgia) i 1928 for Mineiro-do-Lenabanen i Portugal. Vognen ble solgt til Portugals statsbaner i 1939 og ombygget for transport av ballast. Statsbanene solgte vognen som skrot i 2001. Samme år ble den kjøpt av entrepenørselskapet Ferrovias (Mota-Engil). Siste overhaling skjedde i mars 2008 hos Siderúrgica Requena i Madrid. Siden har vognen blitt brukt i tungt banearbeid i Tua-og Vougabanen i Nord-Portugal. Den 29.01.2015 overtok Aurskogbanen vognen.
Vasco og Pål.