Kjempeskritt

Et kjempeskritt i riktig retning er tatt for Aurskogbanen de to siste dagene!10857086_1559903487590056_5459329398032701280_o

I går ble donasjonsavtalen mellom Ferrovias (et selskap i Mota Engil konsernet i Portuga) undertegnet mellom representantene fra Ferrovias og Aurskogbanen i Lisboa, og dagen i dag har vi brukt til å befare gaven som er donert til oss. I løpet av sommeren ankommer Aurskogbanens ballast vogn til Norge og da har vi skaffet oss det første verktøyet for en effektiv utlegging av ballast på nylagt spor. Samtidig så er det utrolig gøy at det kommer en smalsporet vogn til Norge som har UIC registrering, det er det nok ikke mye av fra før av.

10010096_1559903477590057_3710831251865390690_o

Vognen ble bygd av Société Anonyme des Ateliers de Godarville (Belgia) i 1928 for Mineiro-do-Lenabanen i Portugal. Vognen ble solgt til Portugals statsbaner i 1939 og ombygget for transport av ballast. Statsbanene solgte vognen som skrot i 2001. Samme år ble den kjøpt av entrepenørselskapet Ferrovias (Mota-Engil). Siste overhaling skjedde i mars 2008 hos Siderúrgica Requena i Madrid. Siden har vognen blitt brukt i tungt banearbeid i Tua-og Vougabanen i Nord-Portugal. Den 29.01.2015 overtok Aurskogbanen vognen.

Vasco og Pål.

10847395_1559903480923390_4685633290536038811_o 10943801_1559903484256723_395675434053992536_o




Stor dag

Et stort øyeblikk i dag 31.10.2014, Finstadbru stasjon med lokomotiver på stasjonstomta! Det har ikke vært trekkraft her siden starten på 1960 tallet, og disse skal vi bruke i anleggskjøring når banen skal reetableres. Små Diemalok er utrolig hendige til slik kjøring, de tåler utrolig mye og gjør jobben sin på en utmerket måte. Vi mangler bare en lokmester som kan holde de i god stand til den jobben som skal gjøres. Noen som tar på seg oppgaven ?

10704426_1518531495060589_3906697858526171869_o 1401516_1518531421727263_2916588373152321036_o